Update 2 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Ellen Engelen - WaarBenJij.nu Update 2 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Ellen Engelen - WaarBenJij.nu

Update 2

Blijf op de hoogte en volg Ellen

14 Mei 2016 | Malawi, Blantyre

Daar is die dan. Mijn eerste verslag vanuit het mooie Malawi. Met mij gaat alles goed en de ervaringen die ik nu al heb opgedaan zijn prachtig. Te beginnen met de vliegreis van zo'n 20 uur richting Blantyer. Een mooie stad met alle voorzieningen die de mens nodig heeft.
Om even bij te komen van de vliegreis hadden we een hotel geboekt om de nacht door te komen. Een voor Malawiaanse begrippen luxe hotel met klein zwembad en een 7 persoons- kamer voor ons. Na een goede nachtrust te hebben gehad moesten we weer vroeg uit de veren. Tussen 8 en 9 uur zou de taxi ons komen ophalen om de reis naar Muona te vervolgen. Maar eerst zijn we met de taxi naar de supermarkt gegaan om een aantal inkopen te doen zoals, melk, beleg voor op het brood, toiletpapier, nieuwe pannen en nog een aantal handige dingen die je misschien niet in Muona kunt vinden. Verder hebben we een nieuwe simkaart voor onze mobieltjes gekocht, zodat het bellen toch iets goedkoper wordt. Verrassend kennen ze in Malawi een mobiel internet abonnement. Je koopt 100 mb. voor 1000 kwacha (dit is ongeveer €1,50) en hier kun je dan vervolgens 3 maanden gebruik van maken. Wanneer de mb's op zijn koop je een nieuwe code waarmee je je mb's kunt opwaarderen. Het bereik is niet goed, maar de luxe om af en toe een berichtje te sturen naar het thuisfront bevalt me wel.

-De reis van Blantyer naar Muona is ongeveer 100 km en je doet er 3,5 uur over. Wat Hans (leraar van het ROC) ons al verteld had zou de reis prachtig worden. De natuur van Malawi is verrassend groen voor de droogte die er nu heerst. Blantyer ligt op een berg dus de reis begint op asfalt bergafwaarts, waar je ondertussen kunt genieten van het prachtige uitzicht. Onder aan de berg houd het asfalt en de luxe op en ga over naar de zandwegen, je rijdt langs en door landbouw, bossen, open velden en kleine dorpjes. Onderweg krijg je iets mee van de Malawiaanse cultuur. Mannen zijn vooral aan het werk, kinderen spelen vrij op straat en in de dorpen, de marktjes bestaan uit doeken of tafeltjes met vooral verse groeten. Op de weg kom je kuddes koeien of geiten tegen die goed met het minimale auto verkeer om gaan. Naar een paar keer flink toeteren gaan ze aan de kant en kun je weer door rijden. Verder zie je kleine rivieren. Bij navraag wordt verteld dat tijdens het regen seizoen de kleine rivieren veranderen in grote, soms woeste, rivieren. Als je dit zo ziet is het nauwelijks voor te stellen. Alleen de vorm rondom de rivieren laat zien dat ze duidelijk groter zijn geweest. De reis naar Muona is goed en rustig verlopen. Om de reis af te maken, we hebben onderweg zelfs aapjes gezien!

Het huisje waar ik de komende maanden ga wonen is verrassend groot. We hebben 3 slaapkamers, een douche, toilet, keuken en grote huiskamer. We hebben een tuin, deze deel je alleen wel met, geiten die overal vrij rondlopen en spelende kinderen uit het dorp.
De eerste dag in ons huisje hebben we jammer maar helaas geen stroom gehad. Dat betekend geen licht, maar ook dat je niet kunt koken. Dat wordt dus kijken naar een creatieve oplossing en een avondmaal bij kaarslicht. Verder hebben we tot nu toe nog maar een ochtend zonder stroom gezeten (even afkloppen, want het gaat zeer waarschijnlijk wel vaker rond komen). Verder laat het water ons soms in de steek. In de ochtend heeft het toilet het zwaar te voortduren, als je pech hebt kun je als laatste niet meer doorspoelen en moet je dit op een later moment nog een keer proberen. Dit geld ook met douche, als je pech hebt, heb je geen water om je haren uit te spoelen of je lichaam te wassen. Creatieve oplossing is al bedacht. In de douche staan nu twee grote tonnen, die we met water uit de pomp vullen om het tekort aan te vullen.

Muona zelf is een vrij groot dorp en heeft een mooie markt, waar als je de tijd neemt veel verschillende producten kunt vinden voor een heerlijke maaltijd. Zelfs kleine zakjes Lays chips zijn al gespot. Vlees is een ander verhaal. Heb je zin een stukje kip, zul je die toch eerst echt zelf moeten slachten. Dus wie weet eten we nog een keer wat vlees en anders gaan we door op de vlees vervangende producten, we hebben iets gevonden dat een beetje lijkt op tofu.
Het Trinity hospital ligt op een groot terrein met meer faciliteiten dan alleen een ziekenhuis. Op het terrein staat een school voor de verpleegkunde opleiding, een bibliotheek en een huis met tuin voor zwangere vrouwen die van verder weg komen.
Mijn allereerste werkweek heb ik op de childernward (kinderafdeling) gestaan. De afdeling ziet er mooi uit. Het is ingedeeld in 5 ruimtes. Een grote ruimte voor de kleinste kinderen van 0 tot ongeveer 3 jaar, hier staan dan ook de kinderbedden. Verder hebben ze nog een grote ruimte voor kinderen van 4 tot 12 jaar, hier staan vooral grote bedden. Na de 12 jaar gaan de kinderen naar de volwassenen afdeling. Verder is er een isolatiekamer, kantoor en noodkamer, hier worden de verpleegtechnische handelingen uitgevoerd. Op de afdeling zijn twee verpleegkundige aanwezig. Ook zijn er soms twee artsen aanwezig, deze zijn er alleen over de dag verspreid op meerdere afdelingen aanwezig.
De taken van een verpleegkundige hier zijn totaal anders dan in Nederland. De familie neemt de zorg van de patiënt over. Als verpleegkundige zorg je voor het geven van de medicatie, doen van controles of uitvoeren van verpleegtechnische handelingen. In de ochtend komt een arts langs om de algemene controles te beoordelen en het beoordelen van het zorgproces. Verder geeft hij aan of iemand naar huis mag en welke medicijnen dan mee naar huis worden gegeven. In de middag heb je een pauze van 2 uur. Dit zodat je tussen de middag kunt rusten.
Donderdag zijn we buiten het ziekenhuis geweest. We zijn naar een klein dorp wat verderop, nogal achteraf gelegen gegaan. Hier komt een grote groep moeders met kinderen van de omgeving naartoe voor de inentingen van de baby's. Verder wordt er gekeken naar het gewicht van de baby's en peuters en wordt er advies gegeven over de zorg van hun kind. Ik heb deze dag de taak gekregen het register van de kinderen bij te werken. Het register is een groot boek waar alle kinderen, die een inenting gehad hebben, in geregistreerd staan. Er wordt in geschreven wanneer ze welke inenting gehad hebben en er staat een overzicht in van het gewicht gekoppeld aan de leeftijd in maanden.
Aankomende week sta ik twee welen op de deliverieward (verloskunde- en kraamafdeling). Ik heb er zin in en ben benieuwd hoe deze week gaat verlopen.

ps: i.v.m. slechte internetverbinding lukt het niet om foto's te plaatsen. Deze komen zodra we weer een goede internetverbinding hebben.

• 14 Mei 2016 - 16:28

Elly:

Hey Ellen,
    Wat leuk om te horen dat het goed met je gaat, en te weten hoe het er daar allemaal aan toe gaat.
    Het zal wel wennen zijn daar vergeleken met alle luxe die je hier gewend bent.
    Maar je weet waarvoor je het doet, en dat is zeker de moeite waard.
    Heel veel succes de aankomende week op de kraamafdeling, ben heel benieuwd hoe het je gaat bevallen, maar dat lees ik de volgende keer wel weer.
    Liefs en grtjes x

• 14 Mei 2016 - 17:39

Tiny:

Hoi lieve Ellen,
    Super leuk om je tweede reisverslag te lezen. Wat hebben jullie al veel gezien, beleeft en gedaan. De reis van Blantyre naar Muona moet geweldig zijn geweest zoals ik kon lezen. Ik heb al wat foto's via de app mogen zien van jullie logeeradres, alles is aanwezig ook al is het in een heel eenvoudige vorm, ik denk dat jullie je daar wel redden de komende maandjes.
    Ik ben trots op jou/jullie hoe je het daar allemaal doet en laat gebeuren. Het zal af en toe niet meevallen als de stroom je in de steek laat en het water op is. Maar jullie zijn gelukkig heel creatief, zoeken samen naar een oplossing en laten jullie niet kennen.
    De eerste week in het ziekenhuis zit erop. Door jou omschrijving van het ziekenhuis kan ik er wel een beetje een beeld van krijgen hoe het er daar uitziet en aan toegaat. Vanaf dinsdag mag je naar de kraam- en verloskundige afdeling. Ik wens je daar heel veel werkplezier en een heel leerzame tijd toe en ben erg benieuwd hoeveel baby's er in die tijd geboren worden. Ik begreep namelijk van jou dat er ongeveer 5 á 6 baby's per dag geboren worden.
    Lieve Ellen, geniet van alles daar en ben trots op jezelf dat je dit avontuur aangaat, dat ben ik ook op jou.
    Ik hou van jou en wacht vol ongeduld op het volgende reisverslag ;-).
    Liefs, mama xxx

• 15 Mei 2016 - 12:19

Margrietsuurs:

Leuk om jou verslag te lezen. Ik en martin zijn betrokken bij de stichting Muona.
    Wij zijn 2 jaar geleden ook in Muona geweest. We hebben gelogeerd bij william en dominica Allen vlak bij jullie. Toen hebben we veel kontakt gehad met de studenten van jullie school.
    Vandaag gaan marjo en peter cuppen van onze stichting naar Muona. Peter is 15 jaar arts gewwest in het trinity hospital. Jullie zullen ze zeker ontmoeten.
    Zou jij voor mij Dominica Allen zij werkt ook in het ziekenhuis heel veel lieve groeten willen doen en haar willen zeggen dat ik vaak aan haar denk en haar graag nog eens zou willen ontmoeten.
    Ik wens je een fijne en leerzame tijd.

Met groet,

Margriet

• 15 Mei 2016 - 12:19

Margrietsuurs:

Ik wens je een fijne en leerzame tijd.

Met groet,

Margriet

• 15 Mei 2016 - 12:29

Arthur:

Hoi Ellen,
    Dit is precies wat je wilde: ver weg van alle luxe die je in Nederland hebt. Zelfs de Filipijnen vond je al te lux. Dus Malawi MOEST het worden en is het geworden. Back to basic: creativiteit op elk moment komt hier goed van pas, maar dat is je wel toevertrouwd. Wij hebben al leuke foto's gezien waarop de omgeving en de mensen te zien zijn. Ook wordt er veel gelachen dus dat zit wel goed. En zelfs een pilsje op z'n tijd!
    Geniet met volle teugen van alle ervaringen en graag tot het volgende verslag.
    Groetjes en kusjes papa (en ook weer van je broers)

• 15 Mei 2016 - 16:29

Ingrid Geerts-Buis:

Wat een mooi verslag Ellen! Heel erg leuk om te lezen.
    Heel veel succes komende week op de verlos- en kraamafdeling. Kun je mooi met de theorie uit de kraamlessen aan de slag! Ben dan heel benieuwd naar je verhalen. Enjoy!
    Groet,
    Ingrid

• 22 Mei 2016 - 21:02

Sylvia Van Hoof:

Hoi Ellen, wat laat maar wat heb je een mooi verhaal. Leuk om te lezen wat je allemaal ziet, meemaakt en leert. Ik heb van jullie mam al foto's gezien van jullie huisje en van mooie kleine zwarte kindjes. Geef ze maar veel liefde. Veel succes en geniet van deze ervaringen.
    Heel veel groetjes en kusjes van de Hoofjes uit Bakel. xx

• 25 Mei 2016 - 15:03

Marjon:

hey Ellen

Mooi om te horen dat het goed gaat.
    en je hebt al heel wat dingen gezien en gedaan lees ik wel
    zo te zien heb je het er leuk dat je nog hele mooie en leuke ervaringen krijgt.
    groetjes MARJON